グーグルCEOが語る買収の狙い:お金でも広告でもない

グーグルCEOが語る買収の狙い:お金でも広告でもない
http://business.nikkeibp.co.jp/article/world/20061019/111959/?P=1

フィナンシャル・タイムズ(FT):最近のビジネスニュースは明らかに、グーグルのユーチューブ買収です。なぜユーザーが作るビデオがグーグルにとって16億5000万ドル(約2000億円)もの価値があるのでしょう。

エリック・シュミット:金銭面については簡単な話です。グーグルには世界最高と思われる広告システムがあるので、それを利用し、いずれユーザーがユーチューブで行っていることのすべてからかなりの事業を築けるからです。しかし、本当の理由は金ではなく、広告ですらありません。動画は、インターネットにおける新たな種類のメディアのうち最も重要なものの1つになる、ある程度は既にそうなっていると考えたからです。

 ますます多くの人が、アイディアを伝えたり製品を売ったり思い出を記録したりするのに何らかの動画を利用するようになりますし、われわれが慣れ親しんでいる既存のテレビ番組などの多くが結局はインターネットで見られるようになるでしょう。

View from the top: Eric Schmidt, CEO of Google
http://www.ft.com/cms/s/7fb41ef4-5a31-11db-8f16-0000779e2340.html

FINANCIAL TIMES: Clearly, the dominant business news event this week is your own acquisition of YouTube. Why is user-generated video worth $1.65bn to Google?

ERIC SCHMIDT: Well, on the money side, it’s easy because we have what we think is the world’s best advertising system and we can take that advertising and use that over time to build quite a business off all of the things the users are doing on YouTube. The real reason, however, was not the money, and not even the advertising, it was because we believe that video is going to be, and is sort of already, one of the most important new media types on the internet.

More and more people are going to be doing videos of one kind or another to communicate ideas, sell their product, record their memories, and ultimately a lot of the existing broadcast world that we’re so used to will become available on the internet.